The Dig

Să-l vedeți !
Are tot ce trebuie și spune tot ce e de spus.
Un manifest, un mesaj, un avertisment, o speranță.
Atît de bine făcut încît nu-mi vine să cred.
Adevăratul BrExit e filmul ăsta. Doar că acum am înțeles, ei nu ies din ceva, au tăiat accesul barbariei neciopliților, superficialilor, obtuzilor.
Și se pregătesc să existe încă o mie de ani, mult după războiul care vine și pleacă, din nou.
O lecție. De mîndrie, de demnitate, de inteligență, englezească.
Sunt multe, multe alte lucruri fundamentale, spuse nici măcar prea ascuns. Spuse, dezvăluite, arătate fără isterie, cu o eleganță simplă și eficientă. Viața adevărată, fără eroi peste care să nu treacă uitarea. Cu eroi permanenți care fac efortul, cu încredere, de a continua în amintirea eroilor uitați.
Bărbatul și femeia, regele și regina universului. Copilul care privește cu admirație la bătrîn. Familia… ceva de la sine înțeles. Incredibil !
The dark age is dark no more. Enorm de multe pentru un biet film excepțional.

Scena poveștii cu privighetorile care încep să cînte cînd își aud surata înregistrată de BBC. Mai elegantă, inatacabilă, cumva și admirativă, descriere a efectelor propagandei nu am întîlnit.

Scena îndrăgostirii din pădure, cînd cei doi se recunosc ca creștini în lumea cezarilor. Și ți-a adus noroc? întreabă el despre bănuțul purtat simbol la gît de ea. Nu, bănuțul nu, textul din scripturi prin care cei doi își observă afinitatea, da. Nemaipomenit de subtilă, fără ostentație, fără provocare la confruntare pentru privitorul necreștin. Cum fără ostentație e tot filmul, de fapt.

Evreul arhetipal, jucat de arheologul cu nas mare, omul sistemului, competent, cu talent, dar nu al locului. Cum să vină poporul să vadă ce e al lui? se miră. Cel care evaluează, pune în valoare, ierarhizează după criteriile, totuși, efemerului, materialului, cel care dă eticheta potrivită nivelului de civilizație (tot prin criteriile lui – care nu sunt ale îndrăgostiților creștini!) în scena culminantă (ilustrată și melodic), cea a declarării entuziaste a apartenței anglo-saxone a corăbiei. Cu bani! exclamă, nu niște pîrliți de vikingi.

Impecabila Carey Mulligan în rolul englezoaicei de neam. Nu nobilă, doar recunoscută ca atare. Stăpîna locului. Nu prin forță, nu prin șantaj, nici măcar prin descendență. Prin respect.
Care trece fără să se uite peste remarca evreului sistemului, a puterii, a regalității – pasată subtil, indirect, dar vizibil, dacă comparați cu atenție, la categoria nou-veniți – și face cum vrea ea, cum trebuie.

Anglia lui Chamberlain, nu a lui Churchill. Chamberlain care îi binecuvîntează pe oameni la începutul războiului, nu le promite sînge și victorie… doar dacă îi salvează America, ca Churchill. Anglia decenței, nu a panașului. Anglia engleză, nu centrul imperial… globalist.

The Dig… în definitiv. Adică, sapă puțin sub suprafață și vei găsi berechet !

Vikingii sunt migratorii, invadatori pîrîți și pîrliți, de la care nu prea ai ce învăța, deci moșteni. Cei cu forța brută, chiar dacă s-au mai spălat și le zice apoi normanzi.
Englezii sunt vechi, sunt din creuzetul în care ultimii onorabili veniți au fost și cei care le-au dat numele, tot invadatori, în felul lor, dar purtători de civilizație. Nemții adevărați, deveniți acum… englezi. Germania de azi e UE, o manifestare, nu o țară. Un sălaș, așa cum era Germania lui Hitler, un dezacord istoric.

Poponarul e natural. Vrea să fie onorabil, încearcă să respecte regulile jocului, să o respecte pe soția tînără și căsnicia în sine, natura lui e mai presus. Nu vrea revoluție, nu se crede victimă, nu impune nimic în jur, nici nu poate.

Să nu care cumva să mori, vere, ăsta micu o să aibă nevoie de tine (după ce mă duc). Văr care se simte bine cu nepotul, bărbătește, cînd se uită împreună la film, fără false vinovății de gen.

Puștiul care nu va deveni niciodată un coculeț inutil.

Obiectele. De pe măsuța lui Brown, de sub patul colonelului, ce rămîne după noi peste 1000 de ani? întreabă viitorul pilot. Perfect alese, dau o atmosferă egalată doar de filmarea excelent ajustată.

Personajele principale care se retrag în fundal pe măsură ce avansează filmul, comprimare voită a derulării timpului adevărat, istoric, cosmic, din care fac parte. Continuitate. Cuvîntul și înțelesul cheie.

3 comentarii

  1. Mi-a ramas in memorie { am vazut filmul inca din septembrie anul trecut } ceva ce , alaturat zilelor noastre inseamna mult , un anunt de la BBC-ul acelor ani , in ziua in care Anglia s-a declarat in stare de razboi cu Germania : ESTE CURUCIAL SA VA CONTINUATI ACTIVITATILE . Populatia lumii se afla d e mai bine de…doi ani in razboi , un razboi murdar { nu ca daca mori de glont sau bombe este mai putin dureros pentru apartinatori , decat daca mori cu plamanii inundati cu sange plin de virus } si , cam peste tot oamenii si-au continuat activitatile , in limita hotararilor luate d e catre niste evrei arhetipali cu nas mare care , nu doresc ca poporul sa vada… La noi in Romania , niste romani au hotarat ca trebuiesc oprite cam TOATE activitatile si , probabil asta va insemna si disparitia acestei tari numita inca Romania caci , ceea cea mai ramas din economia ei , se va pierde cat de curand caci , cel mai usor este sa distrugi o tara distrugandu-i economia . Asa cum am spus , am vazut filmul in toamna anului trecut { ma-ntreb de ce nu-i trecut macar la un premiu al filmelor de casa dac-o exista asa ceva } si pot afirma cu hotarare ca , daca nu-l vedeam …l-asi vedea doar pentru cronica dumitale de mare exceptie . Oricum al voi REVEDEA MERITA , FELICITARI PENTRU CRONICA COANE MISU !!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s